خبرنامه دیزج خلیل

:

حدیث

حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلّم : إنَّ العبدَ لَيَرفَعُ يَدَهُ إلى اللّه ومَطعَمُهُ حَرامٌ ، فكيفَ يُستَجابُ لَهُ وهذا حالُهُ ؟! همانا بنده دستش را (براى دعا) به درگاه خدا بالا مىبرد در حالى كه خوراكش حرام است ؛ با چنين حالى ، چگونه دعايش مستجاب شود ؟. إرشاد القلوب : 149 منتخب ميزان الحكمة : 196

خبر تصادفی

همایش درختکاری

امروزشنبه۱۵ اسفندماه ۹۴ روز درختکاری است.
 درمدرسه والفجردیزج خلیل نیزطبق روال سالهای قبل همایش درختکاری به شرح زیربرگزارگردید.
 ۱-تلا وت آیاتی ازکلام الله مجید
۲- سرودجمهوری اسلامی ایران
۳- خیرمقدم گویی توسط مدیرمدرسه خانم زکیه لطیف دیزجی
۴- طناب زنی دانش آموزان باهنرمندی موزیکال آقای سیف نژاد
۵- صحبت آقای سرتیپی مدیریت محترم آموزش وپرورش شبستر
۶- صحبت آقای مظلومی پورکارشناس محترم آموزش خانواده

Read more...

ورود به سایت

Written by محمد حسین افتخاری Category: آشنایی با روستا
Published Date Hits: 2871
Print

بر اساس آمار سال 1375، ميزان با سوادي روستاي ديزج خليل در مقايسه با جمعيت بالاي 6سال (2915نفر)74/76 درصد بوده که در مقايسه با کل دهستان (75 درصد ) مقدار بيشتري را نشان ميدهد. به عبارتي تعداد افراد با سواد روستا 2237 نفر بوده که از اين تعداد 1217نفر مرد و1020 نفر زن باسواد بوده اند.

 
Written by محمد حسین افتخاری Category: آشنایی با روستا
Published Date Hits: 3224
Print

روستاي ديزج خليل بر اساس  آمار خانه بهداشت در سال 1384 داراي 3165 نفر جمعيت بوده که اين تعداد در 822 خانوار ساکن بوده اند از تعداد کل جمعيت روستا  1547 نفر مرد (87/48درصد)و1618نفر زن (12/51 درصد) بوده اند . بررسي تحولات جمعيت در دوره هاي قبلي  سر شماري نشان مي دهد جمعيت 3331 نفري روستا در سال 1345 به 3084 نفر در سال 1355( بارشد معادل 77/0 درصد) در دوره بعدي سر شماري (1365) به 3348 نفر افزايش يافته و در فاصله دو سر شماري 65-1355 نرخ رشد جمعيت 82/0 در صد برآورد شده است . در سر شماري اخير تعداد جمعيت روستا به 3165نفر با 822 خانوار تننزل پيدا کرده که از رشدي برابر 07/0درصد برخوردار بوده است

 
Written by محمد حسین افتخاری Category: آشنایی با روستا
Published Date Hits: 4201
Print

دیزج معرب دیز یا دیزه‌است که در منابع معتبر دو معنی متفاوت برای آن ذکر شده‌است. نخست بمعنی دیزک یا همان دژک بمعنی دژ و قلعه و در معنای دیگر بمعنی رنگ یا رنگ خاکستری و اسب خاکستری رنگ.

 حمدالله مستوفی مورّخ مشهور دوره مغول که در کتاب نزهت القلوب از تبریز اسم برده نوشته که تبریز را هفت ناحیت است چهاروم ارونق که در غرب آن قرار گرفته و دارای سی پاره دیه است و آبادی های بزرگ دارد . مثل وایقان – سیس – شبستر – تسوج - ...  . اما نامبرده از روستای دیزج خلیل اسمی نبرده است ولی آثار تاریخی باقی مانده از دوران های پیش مثل کول تپه در جنوب شرقی دیزج خلیل و قوچ های سنگی سفیران و جهانگردانی که در ادوار مختلف تاریخی از اروپا به ایران امده و از جاده تبریز – طرابوزان یعنی از این مسیر عبور کرده اند در سفرنامه های خود از روستای دیزج خلیل و آبادانی آن به نیکی یاد کرده اند .

ادوارد براون جهانگرد معروف که در ضمن عبور از این راه در یکی از کاروان سراهای این روستا شبی را بیتوته کرده و صاحب کاروان سرا یک دسته گل بنامبرده هدیه کرده است آن را هم در سفرنامة خود نوشته است . (قوچ سنگی مقابل مسجد قره را چند سال قبل دزدیدند( مویّد آن است که این روستا از قدیم الایام مسکون بوده و قنواتی که مثل ملیکان – قاضی کهریزی – علاءالدین- مرادآباد – قزل کهریز – ایل بیز - ... که هر کدام جزو آثار تاریخی می باشد و در این روستا جاری هستند هرکدام نشانه هائی از قدمت وو تاریخی این روستا را بنمایش گذاشته اند و نیز حمام دیزه مساجد حاج شرملو و دیگر مساجد این روستا هریک قدیمی بودن این روستا را گواهی می دهند .

 
Written by محمد حسین افتخاری Category: آشنایی با روستا
Published Date Hits: 4800
Print

روستاي ديزج خليل از روستا هاي دهستان گوني شرقي بخش مرکزي شهرستان شبستر است که در فاصله 2کيلومتري مرکز شهرستان در 38درجه و9دقيقه عرض شمالي و45درجه و43دقيقه طول شرقي در ارتفاع 1335 متري از سطح دريا قرار گرفته است .همانطور که مي دانيد منطقه آذربايجان بر روي پهنه ونوار زلزله که از غرب ايران مي گذرد قرار گرفته که روستاي ديزج خليل نيز از اين قاعده مستثني نخواهد بود. در زلزله ايران اين منطقه با خطر زلزله زياد قرار گرفته است . بر اساس بر رسيهاي ميداني در روستاي ديزج خليل ،در سمت شرق وجنوب شرقي روستا را فرا گرفته و به زمينهاي مزروعي به علت بارندگي شديد خساراتي  وارد آورده است .اين سيل حدود 50 سال قبل بوده و از آن تاريخ به بعد مردم حادثه اي را به ياد ندارند.

با توجه به اينکه روستاي  ديزج خليل در منطقه جلگه اي ودر کنار قسمت شمالي در ياچه اروميه قرار گرفته لذا داراي چشم اندازها و مزايايي که در جذب توريست موثر مي باشد . به طور کلي  گردشگران روستايي مي توان در 2بخش توريست طبيعي، تفريحي و توريست تاريخي  تفکيک کرد.

وجود باغها و مناظر طبيعي با ايجاد امکانات تفريحي در منطقه و اثاري همچو مسجد جامع  روستا ، مسجد حاج شرفلو ، امامزاده ها و حمام قديمي از پتانسيل هاي  جذب توريسم روستا مي باشد .

 

 
Written by محمد حسین افتخاری Category: آشنایی با روستا
Published Date Hits: 2909
Print

 

 

 

مراسم عروسی:

خواستگاری:درچنددهه اخیرآداب ورسوم عروسی در روستای دیزج خلیل چنین بودکه جهت انتخاب دختر،خواهرومادرپسرجستجوکرده ودخترمناسب شایسته ای برای پسرانتخاب کرده وپس ازانتخاب عروس اینده،بااطلاع قبلی بطورخصوصی وخودمانی یکنفرائلچی(خواستگار)به منزل دخترفرستاده وموضوع راباخانواده دختردرمیان می گذاشت،طبق معمول خانواده دخترپس ازگوش دادن به سخنان ائلچی جواب قطعی نداده وپاسخ رابه چندروز بعدموکول می کردند.خواستگارچندروزبعددوباره مراجعه وجواب قطعی رادریافت میکرد.اگرجواب مثبت بود،خواستگاری رسمی وعلنی انجام می گرفت ونزدیکان خانواده واهل محل از ازدواج زوج جدید اگاه شده وخرسند می گشتندومراسم سه مرحله ای عروسی به ترتیب ذیل انجام می گرفت .

 

شب قرار(بله برون):

شبی بودکه درمنزل هردو خانواده جشن وشادی وسرورخودمانی برقرار میگردد،در چنین شب به یادماندنی چندنفرازریش سفیدان وافرادخودی از هردوطرف درمنزل دخترجمع شده ودرباره نوع اسباب ولوازم شیرینی ،خوراکی،مبلغ مهریه وشیربها به توافق می رسیدند .

بعد از چند روز در یک روز موعود ، دو-سه نفر از خانواده پسر به اتفاق یک نفر از خانواده دختر به بازار شبستر رفته و 15 - 10 کیلو قند ، 3کیلو چایاعلا ، یک دوری شاخه نبات ، یک عدد شال (روسری)،یک حلقه انگشتری طلا،آئینه بخت،کاغذ رنگی (جهت درست کردن گل خوانچه )وغیره خریداری کرده و بر می گشتند . اما اخیرا خرید عروس و داماد با قیمت گزاف به پایان می رسد .

 

شیرینی خورانی :

بعد از ظهر وسایل خریداری شده را با سلیقه وتزیین در درون چند سینی چوبی چیده و در یک گوشه اتاق قرار می دادند . هنگامی مدعوین ذکور جمع می شدند چند نفر خوانچه کش طبقها را روی سرشان گذاشته و همراه مدعوین روانه خانه دختر می شدند خانواده عروس از مهمانان با گرمی و صمیمیت استقبال کرده و مقدمشان را گرامی می داشتند ، پس از تعارفات معمول وجابجا شدن مهمانان ، مسئول پذیرایی با یک استکان چای شیرین و پشت سرش دو استکان چای قند پهلو پذیرایی بعمل آورده و از سوی میزبان به خوانچه کشها انعامی از قبیل آجیل،جوراب و یا سکه نقد داده می شد.

در یک اتاق جداگانه رضایت وبلی گفتن دختر بوسیله بانوی با تجربه و معاشر اخذ وبه اطلاع عاقد معمّم می رسید و صیغه عقد در جمع حاضران مجلس که دست هایشان بر روی زانو هایشان می بود جاری گشته و بر روی کاغذ وارداتی ضخیم ثبت می شد ، معمّم بالای عقد نامه و گواهان حاشیه آن را ممهور می کردند.

خانواده دختر دو- سه روز بعد مقداری وسایل پیشکشی همراه با نان قندی(شکر چؤره یی ) محلی در دروت طبقها نهاده و به منزل پسر عودت می دادند .

 

شال اندازی: 

پس از شیرینی خورانی در یک روز نیک مجلس زنانه در خانه دختر ترتیب می یافت که در آن مجلس بر سر دختر شال انداخته و می رقصاندندو وجوه شاباش جمع شده را به خانواده دختر و دایره زن می داددند .

پارچه کسمه یا نمایش پارچه: در یک روز خجسته سه -چهار نفر از خانواده پسر به اتفاق یک نفر از خانوده دختر به بازار رفته وبه حساب پسر برای عروس آینده چادر شب ضخیم چهارخونه ، حوله،پارچه های متنوع پیراهنی ،شلواری و دامنی ،هدایا وسوغات برای خانواده دختر ، چند کیسه حنا ،وسایل آرایشی سننتی و یک عدد صندوق عروس خریده و به منزل می آوردند ، در منزل وسایل سبک را با تشریفات در طبقها می چیدند تا در یک فرصت مناسب به منزل دختربفرستند خانواده دختر نیز جهت دعوت به چشن زنانه به نام (پارچه کسمه)یک عدد پاکت رنگی چهار گوش به نام (سلام و دعا )که معمولا حاوی هل،میخک ونبات می بود بعلاوه یک عدد نان قندی محلی در سینی (سینی کوچک)نهاده وبه منزل دعوت شونده می فرستادند .

روز جشن (پارچه کسمه) دو نفر خانم در طرفین در ورودی منزل دختر می ایستادند ،یکی به مدعوین گلاب می پاشید دیگری نیز آینه به دست ایستاده وبا خوشامد گویی بانوان را به اتاق جشن راهنمایی می کرد. در این جشن شادی زنانه با نوی با تجربه ومحبوبی پارچه های خوانچه را یکایک بدست گرفته و با تعریف وتمجید و توضیحات لازم به حضار نشان می داد.

در طول نمایش کالای خوانچه عروس ، دائره زن با آوازهای دلنشین و شادی آفرین آذری مدعوین را سرگرم ومسرور می نمود.

در پایان جشن هر یک از میهمانان نسبت به توانایی مالی اش پولی می داد . از وجوه جمع شده مبلغی به دائره زن ومابقی را به خانوده دختر تقدیم می کردند که جهت خرید نواقص جهیزیه دختر به مصرف برسانند.

قبل از شب حنا بندان ، هنگام عصر، سلمانی (دلاک)محل، سر وصورت داماد را در حضور عده ای دعوت شده اصلاح کرده وانعام نقدی وجنسی دریافت می کرد .

دختر را نیز در خانه اش ، مشاطه محل زیر ابرو گرفته وبه صورتش بند می انداخت و دستمزد وانعام دریافت میکرد.

از سوی دیگر خانواده دختر پیراهن ، جوراب ،دستمال،عرقچین دستدوز،قاب قرآن ،ساعت ، مهر ،شانه وجانماز ،مچ پیچ و نظایر آنها برای داماد و هدایای شاغدوش و سولدوش را به درون طبق چوبی چیده و جهت تماشا در وسط اتاق قرار می دادند .

خانواده پسر جهت تماشای خوانچه ها به منزل دختر می رفتند و پس از پذیرایی مختصر سیاهه جهیزیه دختر را می نوشتند وبه ورقه مهریه نصب می کردند .سپس خوانچه ها ،صندوق لباس و لحاف -تشک عروس وداماد به منزل پسر فرستاده میشود تا در شب حنا بندان داماد از پوشاک دریافتی استفاده کند.طبق معمول طبق کشها انعام دریافت کرده وبا چهره بشاش مرخص می شدند

 

 

 

 

Page 2 of 2

<< Start < Prev 1 2 Next > End >>
logo-samandehi